Klepp RC klubb arrangerte i helgen, NM 1:5 largescale touringcar. Det var også med to supportklasser, bike og 1:5 formel 1.
Fredag var det fri trening frem til kl 2000, og etterpå ble det laget pizza av en ekte pizza baker fra Kroatia. Utover kvelden kom det fem førere fra Østlandet og Førde.
Lørdag startet med kvalifisering. Touring var delt i tre grupper, bike og formel 1 i en gruppe hver. Det ble kjørt tre omganger med kvalifisering på lørdag. I den første omgangen var banen våt, så det var ingen som fikk kjørt gode tider. Andre omgang og gruppe to satte Sindre Undheim fart på bilen. Den unge lovende føreren fra Klepp Stasjon gikk på med et forrykkende tempo, satte personlig beste rundetid med 20.86, og beste 10 minutters kvalifisering med 28 runder på 10.06. Dette er veldig bra. Med denne kjempeomgangen, var det en annen lokal fører, Marius Hetland, som fant ut at her måtte det kjøres, hvis en ville ha bra startspor til semifinale. Marius ventet til tredje omgang. Da setter han ny banerekord med 20,38 og for første gang på vår bane, kjørte han 30 runder på ti minutt. Så da de tre første omgangene var over for touringcar, ledet Marius, med Sindre på andre og Fredrik på tredje. Beste tilreisende var Håvard Gulliksen.
I bike ble det som i touringcar også kjørt tre omganger. Denne klassen er ny for oss på Klepp, men to av våre lokale helter hadde meldt seg på, og deretter kjøpt hver sin sykkel. Så med fem stk til start var det duket for spennende racing her også. Her var det Kjetil Kristiansen som tok føringen med debutant Jeroen De Quartel på andre, Håvard Gulliksen på tredje, Olaf Andreassen på fjerde og Ole Henrik Gulliksen på femte. Også her fikk vi ny banerekord. Denne var det Kjetil som satte med 28.51.
I formel 1 var det bare tre førere til start. Det ble kjørt tre omganger her også. Cato Hetland var raskest her, med Kjell Salte og Oddmund Taksdal på de neste plassene. Rett før finalen skulle starte, ble det åpnet en stor vannkran, og det fløt vann på hele banen. Cato tok timeout, slik at førerne fikk bytte til regn dekk. Starten gikk, og det ble kjørt rolig og forsiktig. Etter et par minutt fikk Kjell problem med bilen. Han måtte dessverre bryte. Da ble Cato og Oddmund enige om å avslutte løpet for å spare bilene. Cato vant, Oddmund på andre og Kjell på tredje.
Søndag startet tidlig med siste runde med kvalifisering for touringcar. Banen var fuktig, så det var ingen som forbedret sin rangering i kvalifiseringen. Bike skulle kjøre tre finaler. Første finale ble kjørt på fuktig bane. Det ble en jevn finale, der alle fikk kjøre. Kjetil tok den første finalen. Den andre finalen var det også Kjetil som tok grepet. Denne gangen satte han nok en banerekord med 27,42. Håvard fikk også en god omgang. Den tredje og siste finalen gjorde Kjetil som han pleide. Ny banerekord med 27,11. Kjetil vant vel fortjent, Håvard Gulliksen på andre, Ole Henrik tok tredje, Jeroen på fjerde og Olaf på femte. Dette vet undertegnede at våre lokale ikke vil la gjenta seg, så til neste sesong er de gjennomtrente på denne sporten. Klepp RC gratulerer Kjetil Kristiansen med seier og banerekorder. Resulter finner dere med å klikke på linken: Resultater NM 2015 på Klepp RC Klubb
I touringcar var kvalifiseringen over, og det var klart for semifinaler. Semi B var først ute. Her var det det lokale håpet Sindre som hadde pole position. Løpet startet og Sindre dro rett avgårde i tet, med Håvard rett bak. Sindre er jevheten selv når han kjører, men vi merket snart at her var det noe galt. Han fikk ikke fart ut av svingene, så mekanikeren tok bilen inn i pit for å sjekke. Det ble ikke avdekke noen feil, men bilen var ikke i orden ennå. Mekanikeren får bilen inn i pit igjen. Da viser det seg at det ene drevet er løst på aksling. Dette ble utbedret, og Sindre drar på for å prøve å ta seg opp så pass at han kan komme til finalen. Men etter 19 minutter, er det slutt. Spjeldet i forgasseren var knekt så da var det over. Heldigvis var Tord Orstad med. Han kjørte også et av sine beste løp noen gang. Han kjører jevnt og rolig hele finalen, og etter 30 minutter har han kjørt 76 runder og vinner foran Petter Lassen, også tilreisende. Regjerende norgesmester, Håvard Gulliksen, tar tredje. Bror Gulliksen, ledet til det var 1,5 minutter igjen, men går tom for bensin, og faller ned til fjerde plass. Olaf Andreassen tar siste finaleplass, med femte plass.
Semi A startet rett etterpå. Her var det Marius som tok føringen. Han satte et forrykende tempo, og blinket inn tre nye banerekorder, den første var 20.31, den andre kom et par runder etter og viste 20,27. Den siste rekorden satte han på runden etterpå med 20,03. Etter dette roet han det ned og kjørte inn til seier. Fredrik kjørte også veldig bra, og kom inn på andre, Jonas Rugland tok tredje, Tommy Carlsen tok fjerde, Kjetil på femte, og Jeroen fikk motorhavari og endte på sjetteplass.
Kl 1500 var det klart for finale. Alle bilene kom ut i pit. De for ut på banen, alle unntatt Tord. Han får ikke start på bilen. Han tar timeout for å prøve å få til bilen, men dessverre viser det seg at motoren er skåret. Dette er veldig dumt, da han hadde hatt en kanon semifinale, skulle starte i årets finale av norgesmesterskapet, i startspor nr 3. Starten gikk, og Marius går rett i tett, Fredrik følger etter, Jonas, Håvard, Ole Henrik og resten av feltet kom etter. Etter litt klabb og babb krasjer Petter med en eller annen, og må inn i pit for å skru. Han er ute en stund, men får orden på redskapen og kommer inn på banen. Det viser seg at i krasjen har styreservoen fått en smell og han må bryte. Fredrik kjører ut, og må ha hjelp for å komme innpå igjen. Da mister han andreplassen, og faller ned til 8. Han kjører seg gradvis opp, ligger på femteplass med samme antall runder som de tre foran har. Håvard ligger bak Fredrik, og de to figther en stund mot hverandre. Ole Henrik og Jonas kjører lenge om andreplassen. Ole Henrik mister bakvingen etter en stund. Han ligger da på tredje, med Fredrik bak. Han får en sleng på bilen, og ender på gresset ved tellesløyfen og runden blir ikke registrert. Fredrik går opp på tredje. Jonas kjører jevnt og bra, og klarer å holde roen helt inn. Ole Henrik går tom for bensin da det er 1,5 minutter igjen, og er ute. Fredrik og Håvard fighter igjen om plassering. Fredrik ligger på tredje, med Håvard like bak. Ut på langsletten får Fredrik sleng på bilen, og Håvard smetter forbi. Dette holder helt til mål. Marius har kjørt alene hele finalen. Han har vært en klasse for seg denne dagen, og setter den femte banerekord denne helgen. Den siste rekorden kommer til å sitte lenge. Det magiske 19 tallet kom opp på skjermen, og lyder på 19,957. Dette er en fantastisk rekord med disse bilene. Marius kjører inn til seier. Jonas tar en fortjent andre plass, Håvard sikrer seg tredje, Fredrik fjerde, Tommy femte, Ole Henrik sjette, Kjetil sjuende, Olaf åttende, Petter niende, Tord tiende, Jeroen ellevte og Sindre på tolvte. Resultater: Resultater NM 2015 på Klepp RC klubb
Klepp RC vil takke dere fem tilreisende for at dere vil være med å gjøre en slik helg til den flotte racinghelgen det ble. Det blir ikke NM uten Tommy Carlsen, Petter Lassen, Håvard Gulliksen, Ole Henrik Gulliksen og Kjetil Kristiansen. Tusen takk for at dere kom
Vi må også få takke de frivillige som har hjulpet til med å avvikle dette: Rune som speaker på lørdag, gjengen på kjøkken/bod, mor til Sindre og farmor til Fredrik som har smurt rundstykker til frokost, Mir og gjengen som har baket pizza fredag og søndag, Ivar som stilte som dommer, Erik som tok teknisk og Kjell som var speaker på søndag. TUSEN TAKK TIL DERE ALLE
Utrolig kjekt med så mye tilskuere, tusen takk til dere også